Adatkezelési tájékoztató

BEVEZETÉS

Az alábbiakban szeretnénk tájékoztatni Ügyfeleinket és a Dr. Fucskár Réka és Társa Ügyvédi Iroda (a továbbiakban: Iroda vagy adatkezelő) általi adatkezeléssel érintett egyéb személyeket (a továbbiakban: Érintettek) a személyes adataik kezelésével kapcsolatos tudnivalókról.

AZ ADATKEZELŐ SZEMÉLYE:

Név: Dr. Fucskár Réka és Társa Ügyvédi Iroda
E-mail: iroda@drfucskar.hu
Telefon: +36 1 217-0-217
Székhely: 1093 Budapest, Lónyay u. 49. fszt. 2.
Kamarai regisztrációsszám: 5079
Adószám: 19308076-2-43

Ügyvédi tevékenység vonatkozásában az alábbi jogszabályok tartalmaznak adatkezeléssel kapcsolatos fontos rendelkezéseket:

Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/679 Rendelete (általános adatvédelmi rendelet; ismertebb nevén GDPR) (http://eurlex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/HTML/?uri=CELEX:32016R0679&from=EN)

Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.)

( https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1100112.TV)

Az ügyvédi tevékenységről szóló 2017. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Ügyvéd tv.)

(https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1700078.TV&timeshift=fffffff4&txtreferer=00000001.TXT)

A pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény (a továbbiakban:

Pénzmosásról szóló tv.) (https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1700053.TV)

Az adatkezelés célja az Ügyfelek által adott megbízás teljesítése.

Az Iroda által végzett adatkezelés jogszabályokon alapul. Ilyenkor az érintett köteles a személyes adatait megadni. A megbízási szerződés kötésének például előfeltétele bizonyos, az Ügyvéd tv.-ben és a Pénzmosásról szóló tv.-ben meghatározott személyes adat ügyfel általi megadása és az ügyvéd általi megőrzése.

A személyes adat megadása önkéntes is lehet, a megbízás ellátáshoz azonban minden esetben szükséges. Amennyiben az érintett nem adja meg azon személyes adatokat, amelyeket az Iroda a megbízás ellátása érdekében szükségesnek tart, úgy előfordulhat, hogy az Iroda nem tudja ellátni a megbízást és ezáltal nem tud jogi tanácsadást ellátni az érintett részére.

Amennyiben az adatkezelés hozzájáruláson alapul, úgy az érintett bármikor jogosult a hozzájárulását visszavonni. Ez azonban nem érinti a hozzájárulás megadását megelőző adatkezelés jogszerűségét.

AZ ADATKEZELÉSRŐL

Jogszabály szerint értintettnek minősülhetnek:

azon természetes személy ügyfelek, akiknek az Iroda jogi tanácsadást vagy egyéb jogi szolgáltatást végez;

a kapott megbízással kapcsolatban érintett egyéb természetes személyek (pl. egy peres eljárásba vagy

jogvitában a megbízóval ellenérdekű fél, hatósági, vagy peres eljárás iratanyagában szereplő természetes

személyek, tanúként meghallgatott személyek, szakértők és egyéb természetes személyek a konkrét megbízás

teljesítésével kapcsolatban kezelt személyes adatai, az ügy tárgya, az ügyazonosító, a megbízási szerződés

létrejöttének időpontja, az ügyhöz kapcsolódó bírósági eljárások lajstromszáma, illetve más eljárások

iktatószáma, a megbízással kapcsolatos személyes adatok;

Az adatkezelés célja: Az ügyvédi tevékenység ellátása során az Iroda az adott megbízással érintett személyek alább meghatározott, továbbá az ügy kapcsán releváns egyéb személyes adatait az ügy ellátása, jogi tanácsadás nyújtása, ügyvédi tevékenység végzése, okiratok ellenjegyzése, hatósági és peres eljárásokban nyújtott jogi képviselet ellátása céljából (az adott ügytől függően), illetve a jogszabályok által előírt azonosítási, nyilvántartási és bejelentési kötelezettségek teljesítése céljából kezeli. Az Iroda továbbá az egyes személyes adatokat a megbízás során felmerülő kapcsolattartás, belső ügynyilvántartás, számlázás és követeléseinek érvényesítése céljából is kezeli.

Az adatkezelés jogalapja: Az Iroda általi adatkezelés jogalapja változó. Jogalap lehet: Magánszemély megbízó esetén, a GDPR 6. cikk (1) bekezdés b) pontja (szerződés teljesítése), nem magánszemély a megbízó, a GDPR 6. cikk (1) bekezdés c) pontja (jogi kötelezettség teljesítése) és az Üttv. 1.§ (1) bekezdése. Jogos érdek, pl.: fordító irodához továbbítás.

Adatokhoz hozzáférők lehetnek: az Iroda tagjai, ügyvédjelöltjei, asszisztensei és a számlázási munkatársak; a megbízás jellegétől függően a hozzáférés bizonyos irodai tagokra, illetőleg munkavállalókra korlátozott. Az adatokhoz az Iroda részére IT szolgáltatást nyújtó, fordító iroda, illetőleg könyvelést végző adatfeldolgozók szükség szerint hozzáférhetnek.

Az adatkezelés ideje: 5 év, illetőleg 10 év (Üttv. 53.§ (3) és (5) bekezdés). Az ott nem szereplő, a megbízással kapcsolatos adatokat az elévülési idő végéig őrzi az Iroda, azzal, hogy a könyvviteli elszámolást alátámasztó számviteli bizonylatnak minősülő dokumentumokat az iratok keletkezésétől számított nyolc évig őrzi az Iroda (Számviteli tv. 169.§ (2) bekezdés).

Adattovábbítás: Az Iroda személyes adatot csak abban az eseten továbbít harmadik személyeknek, ha ez a megbízás teljesítése érdekében szükséges. Adattovábbítást jogszabály is előírhat, pl. az ügyvédi letétek esetén a jogszabály előírja a letétek bejelentését a Budapesti Ügyvédi Kamara részére, vagy bizonyos esetekben a Pénzmosásról szóló tv. ír elő bejelentési kötelezettséget.

AZ ÜGYVÉDI TEVÉKENYSÉGRE VONATKOZÓAN, JOGSZABÁLY ÁLTAL ELŐÍRT KÖTELEZŐ ADATKEZELÉSEK

Ügyfél azonosítás

Az Üttv. 32.§ (3) és (7) bekezdésében, valamint 33.§ (2) bekezdésében meghatározott adatok:

Az ügyvéd a természetes személyek okmányainak érvényessége, illetve az általa vezetett nyilvántartásban szereplő adatok egyezősége ellenőrzése érdekében jogosult a személyiadat- és lakcímnyilvántartásból, a járművezetői engedélynyilvántartásból, az útiokmány-nyilvántartásból és a központi idegenrendészeti nyilvántartásból elektronikus úton az alábbi adatokat igényelni pl.:

a) természetes személyazonosító adatok,

b) állampolgárság, hontalanság, menekült, bevándorolt, letelepedett, illetve EGT-állampolgár jogállás,

c) lakcím,

d) arcképmás,

e) aláírás,

Ha a természetes személy ügyfél nevében meghatalmazottja jár el az ügyfél külön azonosítását az ügyvéd akkor mellőzheti, ha az ügyfél adatait tartalmazó meghatalmazást

Amennyiben az ügyvéd a jogi képviseletet közhiteles nyilvántartásba való bejegyzésre irányuló eljárásban látja el, illetve közhiteles nyilvántartásba való bejegyzés alapjául szolgáló okiratot szerkeszt, akkor a természetes személy adatainak nyilvántartásból történő lekérdezése kötelező.

Letétkezeléssel kapcsolatos adatkezelés

Az Üttv. 51.§ (1)- (2) bekezdésben meghatározottak alapján, az ügyvéd az általa kezelt kötelező legkisebb munkabér összegének kétszeresét meghaladó letétek adatait és azok változásait a területi ügyvédi kamara által működtetett elektronikus letéti nyilvántartásban rögzíti, pl:.

a letétkezelő ügyvéd nevét és kamarai azonosító számát,

a letéti szerződés ügyazonosítóját,

a letét típusát,

a letét tárgyát,

ha a letétkezelő ügyvéd a letétet alszámlán helyezi el, az alszámla számát,

pénzletét esetében a ténylegesen letétben levő pénz összegét és devizanemét,

a letéti szerződés megkötésének, módosításának, illetve megszűnésének a dátumát,

az adatok letéti nyilvántartásban való rögzítésnek, illetve a rögzített adatok módosításának a dátumát.

Az adatokat és azok változásait ügyvéd a letéti szerződés megkötésétől, illetve adatok változásától számított egy munkanapon belül minősített elektronikus aláírásával és időbélyegzővel ellátott elektronikus nyilatkozat megtételével rögzíti. Az elektronikus nyilvántartás a letéthez egyedi azonosító számot rendel.

Ügynyilvántartás, iratkezelés

Az Üttv. 53.§ (2) bekezdésben meghatározott adatokat köteles kezelni az Iroda (ügyvéd által képzett ügyazonosító, ügyfél neve, az ügy tárgya, a megbízási szerződés létrejöttének időpontja, az ügyhöz kapcsolódó bírósági eljárások lajstromszáma, illetve más eljárások iktatószáma).

Ügyfél-átvilágítás

A 2017. évi LIII. törvény (Pmt.) 7. § (2) és (8) bekezdése, az ügyvédi tevékenység végzése esetén az ügyfélátvilágítást a következő esetekben követeli meg. Az Iroda az adatokat tartalmazó okiratról és a lakcímet igazoló hatósági igazolványról annak személyi azonosítót igazoló oldala kivételével köteles másolatot készíteni.

Ebben az esetben az adatkezelés jogalapja a GDPR 6. cikk (1) bekezdés c) pontja (jogi kötelezettség teljesítése) és a Pmt. 7-11.§-ai, illetve adott esetben a 17.§-a. Az adatok a Pmt. által megkövetelt esetekben kerülnek továbbításra (Pmt. 74.§ (1) bekezdés alapján a területi kamara részére, a 75.§ (1) bekezdése alapján a NAV-on belül működő pénzügyi információs egység részére).

Ügyfél-átvilágítás szükséges:

ha pénz és értéktárgy letéti kezelését végzi

ha az Ügyvéd tv. alapján ügyvédi tevékenységet végez a következő ügyletek előkészítéséhez és végrehajtásához

kapcsolódóan:

gazdasági társaságban vagy egyéb gazdálkodó szervezetben lévő vagyonrész (részesedés)

tulajdonának átruházása,

ingatlan tulajdonának átruházása,

gazdasági társaság vagy egyéb gazdálkodó szervezet alapítása, működtetése, megszűnése;

bizalmi vagyonkezelési szerződés vagy bizalmi vagyonkezelés létesítésére irányuló egyoldalú

jognyilatkozat

ingó vagyonelem, különösen pénzeszköz, pénzügyi eszköz ellenérték nélkül történő átruházása.

Rögzíteni szükséges pl::

családi és utónév,

születési családi és utónév,

állampolgárságát,

születési helyét, idejét,

anyja születési nevét,

lakcímét, ennek hiányában tartózkodási helyét,

azonosító okmányának típusát és számát;

Jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet esetén az Iroda az alábbi személyes adatokat

köteles rögzíteni (a többi, ilyen esetben rögzítendő adat a szervezetekre vonatkozik):

képviseletére jogosultak nevét és beosztását,

kézbesítési megbízottjának az azonosítására alkalmas adatait.

Az ügyvéd személyazonosság igazoló ellenőrzése érdekében az alábbi okiratok bemutatását köteles megkövetelni:

magyar állampolgár esetében a személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolványát és lakcímet

igazoló hatósági igazolványát,

külföldi állampolgár esetén úti okmányát vagy személyazonosító igazolványát, feltéve, hogy az magyarországi

tartózkodásra jogosít, tartózkodási jogot igazoló okmányát vagy tartózkodásra jogosító okmányát,

Jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet esetén a nevében vagy megbízása alapján eljárni

jogosult személy esetében:

A tényleges tulajdonosi joggyakorló igazolására vonatkozó szabályok szerint a természetes személy ügyfél köteles személyes megjelenéssel írásbeli nyilatkozatot tenni, felügyeletet ellátó szerv által meghatározott módon, előzetesen auditált elektronikus hírközlő eszköz útján nyilatkozni, hogy ha tényleges tulajdonos nevében vagy érdekében jár el.

Munkatársak

Érintettek lehetnek: Az adatkezelőnél álláspályázatra jelentkező, vagy egy adott álláshirdetés kapcsán kiválasztott személyek, gyakornoki program résztvevői.

Adatkezelés célja: A pályázat elbírálásáig végzett adatkezelés célja: a jelentkező szakmai alkalmasságának megítélése a meghirdetett pozíció kapcsán.

Kezelt adatok köre: az álláspályázatban megjelölt adatok, a gyakornoki program esetén a gyakornoki szerződés részletei, az adott egyetem és a gyakornok által közölt adatok, így különösen:

Név, születési hely és idő, állampolgárság, állandó lakcím, tartózkodási hely (adatkezelés célja: jelentkező

azonosítása)

Telefonszám, e-mail cím (adatkezelés célja: kapcsolattartás)

Megpályázott pozíció adatai

Iskolai végzettségre vonatkozó adatok

Szakmai tapasztalatra vonatkozó adatok

Nyelvtudásra vonatkozó adatok

Készségek, képességek

A jelentkező, gyakornok hozzájárulása az adatkezelés jogalapja.

Az adatkezelés időtartama: Sikertelen pályázat esetén az álláspályázat elbírálásának időtartamát követő 12 hónap. Amennyiben jelentkező külön hozzájárult, úgy az adatokat az adatkezelő további 2 évig megőrzi és felhasználja annak érdekében, hogy további álláslehetőségek figyelembe ajánlása céljából a kapcsolatot a jelentkezővel felvegye.

ADATFELDOLGOZÁS

Adatfeldolgozónak minősül az a természetes vagy jogi személy vagy bármely egyéb szerv, amely az adatkezelő nevében személyes adatokat kezel. Az adatfeldolgozó az adatkezelést érintő érdemi döntést nem hozhat, a tudomására jutott

személyes adatokat kizárólag az Iroda rendelkezései szerint dolgozhatja fel, saját céljára adatfeldolgozást nem végezhet, továbbá a személyes adatokat az Iroda rendelkezései szerint köteles tárolni és megőrizni.

ADATBIZTONSÁG

Az Iroda az adatok biztonságáról a vonatkozó előírásoknak megfelelően gondoskodik.

ÉRINTETT JOGAI A SZEMÉLYES ADATAINAK KEZELÉSÉVEL KAPCSOLATBAN

Az Érintett bármikor, a jelen tájékoztatóban megjelölt elérhetőségen tájékoztatást kérhet az őt érintő adatkezelésről, kérelmezheti a rá vonatkozó adatok helyesbítését, törlését vagy kezelésének korlátozását, és tiltakozhat az ilyen személyes adatok kezelése ellen. Az Érintettet megilleti továbbá az adathordozhatóság joga.

A személyes adatai kezelése kapcsán Önt az alábbi jogok illetik meg:

a) hozzáféréshez való jog (GDPR 15. cikk): Ön jogosult arra, hogy az Irodától tájékoztatást kapjon arra vonatkozóan, hogy személyes adatainak kezelése folyamatban van-e, és ha ilyen adatkezelés folyamatban van, jogosult arra, hogy a személyes adatokhoz és a jelen tájékoztatóban szereplő információkhoz hozzáférést kapjon.

Az Iroda az adatkezelés tárgyát képező személyes adatok másolatát kérésre az Ön rendelkezésére bocsátja. Az Ön által kért további másolatokért az Iroda az adminisztratív költségeken alapuló, észszerű mértékű díjat számíthat fel. Ha elektronikus úton nyújtotta be a kérelmet, az információkat széles körben használt elektronikus formátumban bocsátjuk rendelkezésére, kivéve, ha másként kéri. b) helyesbítéshez való jog (GDPR 16. cikk): Ön jogosult arra, hogy kérésére az Iroda indokolatlan késedelem nélkül helyesbítse az Önre vonatkozó pontatlan személyes adatokat. Ön jogosult arra is, hogy kérje a hiányos személyes adatok kiegészítését. c) törléshez való jog (GDPR 17. cikk): Ön jogosult arra, hogy kérésére az Iroda késedelem nélkül törölje az Önre vonatkozó személyes adatokat, az Iroda pedig köteles arra, hogy az Önre vonatkozó személyes adatokat késedelem nélkül törölje, ha pl. az alábbi indokok valamelyike fennáll:

– a személyes adatokra már nincs szükség abból a célból, amelyből azokat gyűjtötték vagy más módon kezelték;

– amennyiben Ön visszavonja hozzájárulását;

– a személyes adatokat az Irodára alkalmazandó uniós vagy tagállami jogban előírt jogi kötelezettség teljesítéséhez törölni kell.

d) adatkezelés korlátozásához való jog (GDPR 18. cikk): Ön jogosult arra, hogy kérésére az Iroda korlátozza az adatkezelést, ha pl. az alábbiak valamelyike teljesül:

– Ön vitatja a személyes adatok pontosságát, ez esetben a korlátozás arra az időtartamra vonatkozik, amely lehetővé teszi, hogy az Iroda ellenőrizze a személyes adatok pontosságát;

– az Irodának már nincs szüksége a személyes adatokra adatkezelés céljából, de Ön igényli azokat jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez.

e) a fenti jogokkal kapcsolatos tájékoztatáshoz való jog (GDPR 12. cikk): az Iroda késedelem nélkül, de mindenféleképpen az Ön fenti a)-d) pontokban foglaltak szerinti kérelme beérkezésétől számított egy hónapon belül tájékoztatja Önt az adatkezeléssel kapcsolatos körülményekről tömören, átláthatóan, közérthetően és világosan. Szükség esetén, figyelembe véve a kérelem összetettségét és a kérelmek számát, ez a határidő további két hónappal meghosszabbítható. A határidő meghosszabbításáról az Iroda a késedelem okainak megjelölésével a kérelem kézhezvételétől számított egy hónapon belül tájékoztatja Önt.

f) panasztételhez való jog (GDPR 77. cikk): Ön jogosult arra, hogy panaszt tegyen a felügyeleti hatóságnál – különösen a szokásos tartózkodási helye, a munkahelye vagy a feltételezett jogsértés helye szerinti tagállamban –, ha a megítélése szerint az Önre vonatkozó személyes adatok kezelése sérti a GDPR-t. A panasz a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál tehető meg (cím: 1055 Budapest, Falk Miksa u. 9-11.; telefon: +36 1 391 1400; fax: +36 1 391 1410; www.naih.hu; ugyfelszolgalat@naih.hu).

g) tiltakozáshoz való jog (GDPR 21. cikk): Ön jogosult arra, hogy a saját helyzetével kapcsolatos okokból bármikor tiltakozzon személyes adatainak kezelése ellen, amennyiben arra az Iroda jogos érdekében kerül sor. Ebben az esetben az Iroda a személyes adatokat nem kezelheti tovább, kivéve, ha bizonyítja, hogy az adatkezelést olyan kényszerítő erejű jogos okok indokolják, amelyek elsőbbséget élveznek az Ön érdekeivel, jogaival és szabadságaival szemben, vagy amelyek jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez kapcsolódnak.

h) adathordozhatósághoz való jog (GDPR 20. cikk): amennyiben az adatkezelés az Ön hozzájárulásán vagy az Ön és az Iroda közötti szerződésen alapul, Ön jogosult arra, hogy az Önre vonatkozó és Ön által az Iroda rendelkezésére bocsátott személyes adatokat tagolt, széles körben használt, géppel olvasható formátumban megkapja, továbbá jogosult arra, hogy ezeket az adatokat egy másik adatkezelőnek továbbítsa anélkül, hogy az Iroda ezt akadályozná. Ön jogosult továbbá arra, hogy – ha ez technikailag megvalósítható – kérje az Irodától a személyes adatok másik adatkezelőhöz történő közvetlen továbbítását.

i) hozzájárulás visszavonásához való jog (GDPR 7. cikk): Ön a hozzájárulását bármikor visszavonhatja a jelen adatkezelési tájékoztatóban megadott bármely elérhetőségen keresztül, amely esetben a személyes adatait nem kezeljük tovább. A hozzájárulás visszavonása nem érinti a hozzájáruláson alapuló, a visszavonás előtti adatkezelés jogszerűségét.

Budapest, 2023.01